Ibos Éva

FÉLIDŐBEN FÉLCIPŐBEN Thealter 2010 – Tolnai Világlexikona 2010.07.26. (revizoronline)

De nem csak a szegény színháznak, a Derevo cizellált szcenáriójának is vannak követői, a legszembetűnőbben Pero (Perovics Zoltán), a Metanoia Artopédia alapítója személyében. A Tizenhárom hónap (háziőrizetben) című előadás Löw Imánuel szegedi rabbi meghurcoltatásának lírai emlékműmontázsa, amelynek szövegét korabeli dokumentumokból szerkesztette a rendező, Pero Lengyel Zoltán közreműködésével. Az itt és most egyszeriségében tűnhet ugyan színházi eseménynek a produkció, de nem az, mert a végeredmény valójában a film és a performansz eszközrendszerének kifinomultan egybejátszatott míves "kézimunkája". (..) A "színpad" (ami nincs) építettsége hiperkukucskáló színházra utal(hatna), ugyanis a lépcsős emelvényen ülő nézők egy szemmagasságban lévő, filmvászon arányú, téglalap alakú hasítékra látnak (amelyre ráadásul többször húznak fehér áttetsző anyagot, és akkor még mozisabb a hatás), így a

padlószinten közlekedő játszóknak csak a fejét látjuk – ha látjuk, mert a színészek semmivel sem hangsúlyosabb résztvevői az előadásnak, mint például a testetlen emberi hang vagy egy gally. Azt már a Jeles Andrással és az Oleg Zsukovszkijjal végzett közös munkákból tudjuk, hogy Pero elsősorban az apró, belső rezdülések atmoszférikus leképezésének a mestere (...)